Tror på grønn vekst ut av krisen

Design og arkitektur kan hjelpe norsk næringsliv med grønn omstilling og innovasjon, og kan bidra til å styrke en økonomi sterkt preget av koronakrisen. Årets søknadsprosess for DOGA-merket har nettopp åpnet, hvor kravene til bærekraft er kraftig skjerpet.

Helt siden 1964 har norske selskaper og organisasjoner kunnet søke om DOGA-merket for design og arkitektur, tidligere kjent som Merket for god design. Nå blir bærekraft en enda mer sentral del av vurderingen i utmerkelsen, som løfter frem landets aller fremste og mest innovative arkitektur- og designprosjekter.

– Vi vet at god design og arkitektur kan bidra til mer grønn vekst i Norge. Nå som bærekraft i enda sterkere grad innarbeides i DOGA-merket, sender vi et tydelig signal om at vi ønsker enda mer av dette i fremtiden, sier næringsminister Iselin Nybø (V).

Løfter innovative ledestjerner

Totalt 26 private og offentlige virksomheter mottok DOGA-merket i forrige runde. Aktører som planlegger å søke om DOGA-merket må i enda større grad vise bærekraftige aspekter ved nyvinningen. Blant annet må søkerne svare på hvordan løsningen bidrar til å oppfylle FNs bærekraftsmål, forteller Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i Design og arkitektur Norge (DOGA).

– De store samfunnsutfordringene vi står overfor krever nyskapende løsninger. Design- og arkitekturfagene kan bidra i omstillingen til et mer bærekraftig samfunn, inkludert hvordan produkter og tjenester, bygg og boliger, byer og steder utformes på. DOGA-merket hyller de aller beste på design- og arkitekturfeltet. Løsningene de leverer vil spille en viktig rolle i omstillingen av norsk næringsliv, sier Hjemdal.

Såpass varierte aktører som blant annet Lærdal MedicalForsvarsbyggSnøhettaOBOS og Sbanken har mottatt DOGA-merket de siste årene.

Leverer vekst og utslippskutt

Utemøbelprodusenten Vestre har mottatt DOGA-merket en rekke ganger, senest i januar i år for møbelserien Folk. Administrerende direktør Jan Christian Vestre forteller at bedriften har brukt utmerkelsen og tilbakemeldingene fra juryen som et verktøy for å forbedre egne produkter. Han mener det ikke finnes noe alternativ til bærekraftig produksjon.

– Dersom det fremdeles er noen som tror at kravene til bærekraft er noe som kommer til å gå over, så kan de like gjerne bare pakke sammen og finne på noe annet. Innen 2030 må vi halvere verdens utslipp av klimagasser og dessuten ta vare på og gjenopprette sårbar natur. Da kan vi ikke fortsette som før, fremholder han.

GRØNN VEKST. Utemøbelprodusenten Vestre, her ved Jan Christian Vestre, leverer både utslippskutt og vekst i omsetningen. Foto: Vestre

Vestre konstaterer at kundene er mer opptatt av bærekraft enn før, men likevel mener han at utviklingen går for langsomt. En av kjepphestene hans er strengere og mer langsiktige krav fra offentlige innkjøpere.

– Alt i alt er jeg positiv. Grønn vekst er mulig. I fjor vokste vi med nesten 20 prosent, samtidig som vi reduserte klimagassutslippene våre med 10 prosent. Det var ganske krevende, i og med at vi allerede baserer oss på 100 prosent fornybar energi og verdens mest miljøvennlige materialer, men vi fikk det til. Og vi skal få til enda mer i årene fremover, lover Vestre-sjefen.

Skaper samfunnsverdier

DOGA-merket deles ut årlig i forbindelse med DOGA-dagen. Utmerkelsen løfter fram prosjekter som viser hvordan vellykket bruk av design og arkitektur fører til nyskapende løsninger som skaper verdi for samfunn, miljø og økonomi. Søknadsfristen for årets pris er 16. september.

DOGA er en stiftelse under Nærings- og fiskeridepartementet og en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. Som pådriver for bærekraftig verdiskaping gjennom design og arkitektur, legger DOGA til rette for samarbeid mellom utøvere og virksomheter, eksperimentering med nye løsninger og formidling av innsikt og læring.

Artikkelen er hentet fra Innomag.no: https://www.innomag.no/tror-pa-gronn-vekst-ut-av-krisen/

Related Articles